X
تبلیغات
علمی-آموزشی (منطقه جناح) - جغرافی پنجم

اسلایدر

 عسلویه کجاست

عسلویه شهری از توابع شهرستان کنگان و یک منطقه عظیم صنعتی از توابع استان بوشهر در جنوب ایران است. این منطقه در 12 کیلومتری شرق روستای نخل تقی و در 7 کیلومتری روستای بیدخون و در کرانه خلیج فارس واقع شده‌است. عسلويه در شرق استان بوشهر در حاشیه خلیج فارس در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر و در ۴۲۰ کیلومتری غرب شهرستان بندر لنگه و در۵۷۰ کیلومتری غرب بندر عباس واقع است و حدود ۱۰۰ کیلومتر با حوزه گاز پارس جنوبی که در میان خلیج فارس واقع شده، فاصله دارد.

منطقه عسلویه از نظر شرایط اقلیمی و جغرافیایی دارای عرض جغرافیایی 27 و طول جغرافیایی 52 درجه است كه پوشش گیاهی متوسط و پراكنده با برخی اراضی انبوه نخل و درختچه‌های حرا دارد. موقعیت مورد نظر برای منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مزایای قابل توجهی دارد، از جمله:

 

کمترین فاصله ممکن با میدان گاز پارس جنوبی

وجود فرودگاهی که در زمان ساخت و ساز می‌تواند سرویس مناسبی به عنوان فرودگاه بین‌المللی استقرار یابد

دسترسی مستقیم به آب دریا

عمق مناسب سواحل از نظر بندری

برخورداري از شبکه‌های تأسیسات زیرساختی شریان‌های ارتباطی فرامنطقه‌ای

وجود نیروی کار بالقوه در شهرها و روستاهای اطراف

طبیعت سرسبز و وجود چشم اندازهای طبیعی زیبا

اين منطقه دارای واحدهای عظیم و پرشمار پتروشیمی و پالایشی است و با تعطيلي فرودگاه قدیم، فرودگاه جدید با نام خلیج فارس در ۳۵ کیلومتری شرق عسلویه احداث و مورد استفاده قرارگرفت.

عسلویه معروفترین بخش منطقه ویژه اقتصادی پارس است که هر ساله شاهد حضور تعداد قابل توجهی از افراد جویای کار است. جمعیت بومی منطقه عسلویه حدود ۳۰۰ نفر است که بیشتر آنها اهل سنت هستند.

عسلویه مهمترین پایگاه اقتصادی ایران و بزرگترین منطقه تولید انرژی جهان است كه در طول 12 سال همت و تلاش، دهكده‌ای دور افتاده را به نام‌آورترین شهر تولید گاز تبدیل كرده است كه دیدن آن افتخار را بر هر ایرانی ارزانی می‌دارد

منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبی

منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبی نام یک منطقه گازی در خلیج فارس است كه در سال 1377 تاسيس شده است.

این منطقه گازی حوزه مشترکی است میان ایران و قطر. قطر از سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱) احداث زیربناهای لازم برای بهره‌برداری از این حوزه و صادرات گاز را آغاز کرده است.

ميدان گازي پارس جنوبي يكي از بزرگترين منابع گازي جهان است كه روي خط مرزي مشترك ايران و قطر در خليج فارس قرار دارد و يكي از اصلي‌ترين منابع انرژي كشور به شمار مي‌رود.
مساحت اين ميدان 9700 كيلومتر مربع است كه سهم متعلق به ايران 3700 كيلومتر مربع وسعت دارد.

ذخيره گاز اين بخش از ميدان 14 تريليون متر مكعب گاز به همراه 18 ميليارد بشكه ميعانات گازي است كه حدود 8 درصد از كل گاز دنيا و نزديك به نيمي از ذخاير گاز كشور را شامل مي‌شود.

توسعه ميدان گازي پارس جنوبي به منظور تأمين تقاضاي روبه رشد گاز طبيعي، تزريق به ميادين نفتي، صادرات گاز و ميعانات گازي به عنوان خوراك پتروشيمي صورت مي‌پذيرد.

بدين‌ترتيب بنادر عسلويه و تمبك در 270 و 220 كيلومتري جنوب شرقي بوشهر به عنوان منطقه ساحلي براي ايجاد تأسيسات خشكي و توسعه مرحله‌اي اين ميدان انتخاب شده‌اند.

باتوجه به اينكه اين منطقه در مرز استان هرمزگان و بوشهر و در مركز سواحل خليج فارس، نزديكترين نقطه به ميدان گازي پارس جنوبي قراردارد، داراي وضعيت سوق‌الجيشي خاصي است كه مي‌تواند مبناي جذب و نگهداشت سرمايه در منطقه باشد.

منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در سال 1377 به منظور ايجاد تأسيسات پالايشگاهي و انجام فعاليت‌هاي گوناگون پايين‌دستي و بالادستي صنعت نفت و گاز و پتروشيمي و همچنين انجام عمليات پشتيباني و خدماتي به موجب مصوبه هيئت وزيران تأسيس شد.

اين منطقه از غرب به روستاي شيرينو، از جنوب به خليج‌فارس، از شمال به دامنه سلسله جبال زاگرس و از شرق به روستاي چاه مبارك محدود مي‌شود.

فازهاي در حال توسعه ميدان گازي پارس جنوبي عموماً مشتمل بر تأسيسات دريايي، خطوط انتقال توليدات به خشكي، تأسيسات ساحلي، خطوط لوله انتقال گاز به شبكه‌هاي سراسري و همچنين تأسيسات صادراتي جهت صادرات ميعانات گازي، LPG  و گوگرد مي‌باشد.

 

 پالایشگاه خانگیران 

پالايشگاه گاز شهيد هاشمي نژاد(خانگيران) اولین فعالیت اکتشافی در سال 1331 در منطقه خانگیران به وقوع می پیوندد و اولین چاه در سال 1341 به مخزن گاز شیرین شوریجه می رسد و نوید طرح و اجرای تأسیسات گاز در این منطقه محروم معنا پیدا می کند . تأسیسات نم زدایی جمالی نیا باتامین خوراک از مخزن گاز شوریجه در سال 1352 به بهره برداری میرسد و گاز مصرفی بخش محدودی از شهر مشهد ازطریق یک خط لوله 16 اینچ ارسال می شد .

کشف مخزن مستعد و بزرگ  مزدوران در عمق 3700 متری زمین شهرتی جهانی به منطقه خانگیران می بخشد وبه عنوان یک مخزن بزرگ و مستقل گاز برروی تلکس خبرگزاریهای جهان خودنمایی می کند .

مخازن گازی منطقه خانگیران  شهرستان سرخس شامل 3 مخزن گاز شیرین با استعداد باقیمانده تولید 17 میلیارد متر مکعب و یک مخزن گاز ترش عظیم با استعداد باقي مانده توليد 300 ميليارد متر مكعب ميباشد . بهره برداری از منابع گاز شیرین خانگیران در سال 1352 با 3 حلقه چاه ودر سال 1362 بهره برداری از مخزن گاز ترش مزدوران هم‌زمان با راه اندازی پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد با 6 حلقه چاه آغاز گردید . مخزن گاز ترش مزدوران حاوی 5/3% گاز بسیار سمی و خطرناک هیدروژن سولفوره (H2S) و 5/6% گاز  دی اکسید کربن (CO2) میباشد . و مشابه این مخزن تعداد محدودی در حجم بالای تولید درسطح جهانی فعال است که از آن جمله به کشور کانادا میتوان اشاره کرد . ولذا تولید موفق و بی خطر در طی 21 سال گذشته از لحاظ عدم وقوع حوادث منجر به صدمات انسانی و حفاظت تأسیسات در شرایط خورندگی گسترده از افتخارات کارشناسان و کارکنان پرتلاش این مجتمع عظیم پالایشی می باشد .

باتوجه به وجود ذخایر عظیم گازدر نقاط مرزی کشور همسایه مطالعات اکتشافی ازجمله لرزه نگاری سه بعدی که یکی از پیشرفته ترین روشهای اکتشافی نفت وگاز میباشد در منطقه مرزی سرخس توسط یک شرکت چینی انجام گرفته وبر مبنای نتایج مطالعات مزبور انجام برخی حفاریهای اکتشافی نیز در نقاط مرزی و دشت سرخس در دستورکار قرار گرفته که اولین چاه اکتشافی/ تحدیدی نیز حفاری شده است .

عملیات اجرایی پالایشگاه گاز خانگیران در سال 1354 آغاز ودر سال 1357 به دلیل تقارن با پیروزی انقلاب اسلامی متوقف و در نهایت با یک وقفه سه ساله در ایام ا... دهه مبارک فجر سال 1362با حضور پربرکت ریاست محترم جمهور حضرت آیت ا...  خامنه ای در منطقه خانگیران شعله های سرکش آتش از مشعل پالایشگاه به آسمان سر می کشد و صنعت مردان دلاور ایران زمین به عنوان اولین سند افتخار اداره عملیات این مجتمع عظیم پالایشی را بدون حضور بیگانگان بر عهده می گیرند.لازم به ذكر است كه اين پالايشگاه به نام پالايشگاه خانگيران نيز شهرت دارد.

 

موضوع: درس جغرافیا                               عنوان درس: کدام کشورها با کشور ایران همسایه اند؟

پایه ی : پنجم ابتدایی                                                    تعداد دانش آموزان: ......نفر                      زمان تدریس :     دقیقه

اهداف کلی

 

 

  1. آشنایی با کشورهای همسایه ی ایران(دانشی)
  2. تقویت توانایی مهارت نقشه خوانی(مهارت)
  3. افزایش علاقه به یادگیری بیشتر درس(نگرش)

 

 

اهداف رفتاری

دانش آموز در فرایند تدریس باید بتواند:

دانستنی ها و مهارت ها

الف)  با کمک نقشه،نام دو کشور همسایه ی ایران را در حضور معلم به طور شفاهی حداکثر در مدت 30 ثانیه نام ببرد.

ب) همسایگان کشور ایران را با استفاده از مداد رنگی در مدت حداکثر 10 دقیقه رنگ آمیزی می کند.

ج)در مقابل دانش آموزان، از روی نقشه ی نصب شده روی تابلوی کلاس ، در مدت 2 دقیقه همسایگان شرقی ایران را نام می برد.

د)در حضور معلم ، با اعتماد به نفس مناسب، مرز های کشور های همسایگان ایران را مشخص می کند.

نگرش ها

الف) با ذوق و علاقه تا پایان درس فعالیت های خواسته شده را انجام می دهد.

ب) هنگام رنگ آمیزی نقشه، نظم و ترتیب و نظافت در کار ها را رعایت می کند.

مفهوم

 در همسایگی کشور ما مردمان دیگری در کشور های خود زندگی می کنند.

 

وسایل و رسانه های آموزشی

چسب، گیره، تابلو، ابزار های نقاشی(گواش،آبرنگ،مداد شمعی،مداد رنگی و ...) ، چک لیست

پوشه ی کارو نقشه ی گنگ، کتاب درسی،فیلم های آموزشی در ارتباط با موضوع درس در صورت امکان

خلاصه محتوای درس

 الف)تهیه ی نقشه ی گنگ کشور های همسایه ی ایران

 

ب)در اختیار قرار دادن ابزار های مختلف نقاشی برای رنگ آمیزی مرز های کشور های همسایه ی ایران توسط دانش آموزان

روش های تدریس

 

 

واحد کار، بحث و گفتگو،مشاهده ی غیر مستقیم

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت های مقدماتی

فعالیت های مدیر یادگیری

    فعالیت های دانش آموزان

سلام ، حضور و غیاب، قرائت قرآن ، توجه به وضعیت روحی و روانی فراگیران، توجه به مناسبت های روز، توجه به فضای فیزیکی ،بررسی تکالیف و ارائه ی بازخورد های مناسب

اجرای پیش آزمون و ارزش یابی ورودی که می تواند شامل سوالات زیر باشد:

الف) آیا تا کنون کسی از شما به غیر از ایران ، نام کشور های دیگر را هم شنیده و یا خوانده است؟

ب) چند همسایه ای که در نزدیکی مدرسه ی ما هستند را نام ببرید  ؟

ج) شمال و جنوب کلاس درس ما کجاست؟

 ایجاد انگیزه:

 

می توان با نشان  دادن یک چیز جذاب در دانش آموزان ایجاد انگیزه نمود: مثلا: یک نفشه را به قدری کوچک کنید که با چشم قابل دیدن نباشد. سپس از دانش آموزان بخواهید تا با استفاده از ذره بین موضوع در س امروز را حدس بزنند.

پس از ایجاد انگیزه و بیان موضوع درس ، اهداف درس امروز را به صورت ساده بیان می کند

  

 

 

فراگیران فعالیت های خواسته شده از سوی معلم را پاسخ می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانش آموزان با شور و اشتیاق فراوان این فعالیت را انجام می دهند.

 

 

 

فعالیت های یاددهی و یادگیری

 

در این مرحله فعالیتی را که برای دانش آموزان در نظر گرفته ایم را برای آنان روشن می کنیم.

پس از نصب نقشه روی تابلوی کلاس و خواندن مطالب نوشتاری موجود در کتاب درسی نقشه ی گنگ را در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و در پایان از بچه ها می خواهیم که فعالیت در کلاس را هم پاسخ دهند.

در همین مرحله،معلم ضمن این که ابزار و وسایل مختلف را در اختیار فراگیران قرار می دهد بر کار و فعالیت آن ها هم نظارت می کند و از دانش آموزان در حین انجام فعالیت ارزش یابی(مشاهده ی رفتار) را هم به عمل می آورد.

 

 

 

 

 

 

 

دانش آموزان هر کدام به صورت

 انفرادی ایده های خود را اجرا

 می نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت های پایانی

جمع بندی یا جمع آوری تولیدات هنری و برگزاری نمایشگاه

در این مرحله معلم با کمک دانش آموزان نقشه ی گنگ را که رنگ آمیزی کرده اند جمع آوری می کند و یک نمایشگاهی از فعالیت های دانش آموزان در کلاس برگزار می نماید.

توجه: هر دانش آموز موظف است پس از نوشتن شماره ، تاریخ، و نام خود در پشت کاغذ، کار تمام شده ی خود را به نمابش بگذارد در ضمن دانش آموزان را هدایت می کنیم که فعالیت خود را در مدت تعیین شده به اتمام برسانند و راهنمایی های لازم را در زمینه ی تکمیل کار به آنان می دهیم.

ارزشیابی

در این مرحله یک نمونه از کار دانش آموزان را انتخاب می کنیم و از دانش آموز مورد نظر می خواهیم که توضیح مختصری از مراحل فعالیت را برای دیگر دوستانش دهد.

در ادامه ی این فعالیت ،یکی از دانش آموزان را دعوت کنید تا در مورد فعالیت دوستش توضیح دهد و نظر خود را بگوید.

در پایان معلم علاوه بر جمع بندی نظر هر دو نفر ، نظر خود را هم بیان می کند.

 تعیین تکلیف

1)      جزئیات کار امروز را برای خانواده ی خود در منزل با توجه به درس داده شده تعریف کنید.( عمومی)

2)      مریم جان،به نظر شما اگر ما با کشور های همسایه ی خود ارتباط برقرار نمی کردیم  چه اتفاقی ممکن بود بیافتد؟ در مورد آن 5 سطر بنویس و جلسه ی بعد برایم بیاور. (بسطی امتدادی و خلاقیتی)

: جغرافي                   موضوع درس : كشورعراق         پايه تدريس : پنجم ابتدايي

صفحه موردتدريس : 46تا 49     تعدادفراگيران : 29 نفر               نام آموزگار .................

____________________________________________________________

اهداف كلي : فراگيران باموقعيت طبيعي ‘ انساني واقتصادي كشورعراق آشناگردند .

اهداف اجرايي :

مخاطب :29نفرازدانش آموزان كلاس پنجم دبستان ...............كه 45 صفحه ازكتاب جغرافي

            رافراگرفته اند .

رفتار : موقعيت كشورعراق راتوضيح دهند .

شرايط : كتاب درسي ‘  نقشه عراق ‘ نقشه جهان نما ‘ كره جغرافي ‘ ضبط صوت ‘ نوار

           سوال هاي آماده شده ‘ تخته وگچ .

درجه : انتظارمي رود پس ازپايان درس %90 فراگيران به هدف هاي رفتاري درس پاسخ

          مثبت دهند .

اهداف رفتاري

حيطه يادگيري -سطح                    

- كشورعراق راروي نقشه مشخص كنند.

- شش كشورهمسايه عراق راباجهت جغرافي آن نام ببرند .

- موقعيت طبيعي عراق راتوضيح دهند .

- وضعيت انساني عراق رادرسه سطرتوضيح دهند .

- وضعيت اقتصادي عراق رادردوسطرتوضيح دهند .

- موقعيت عراق راباكشورهاي ديگرمقايسه كنند ودريك سطرتوضيح دهند .

- نسبت به دانستن موقعيت عراق ازنظراجتماعي وسياسي كنجكاوي نشان دهد .

 

  شناختي –درك وفهم

شناختي – دانش

 شناختي – درك وفهم

شناختي – درك وفهم

شناختي – درك وفهم

شناختي – تجزيه وتحليل

عاطفي – ارزش گذاري

              

 

وسايل : ضبط صوت – تخته وگچ – كارت هاي سوال – نقشه جهان نما وكشورعراق

           كره جغرافي

روش تدريس : پيش سازماندهنده – ياران دريادگيري (تفحص گروهي ) – تفكر استقرايي

ارزشيابي تشخيصي :      5 دقيقه

گروه ها به صورت تصادفي سوالات رابرداشته وپس ازمشورت باگروه به سوال ها پاسخ

مي دهند .

- موقعيت اقتصادي تركيه رادريكسطرتوضيح دهيد .

- موقعيت انساني تركيه رادردوسطرتوضيح دهيد .

- موقعيت طبيعي تركيه رادرسه سطرتوضيح دهيد .

  رفتارورودي  (3دقيقه )

- سلام واحوال پرسي – حضوروغياب – بررسي تكاليف سرگروه هاي جغرافي وسپس

سرگروه هاتكاليف اعضاي گروه خودرابررسي كنند .

ايجادانگيزه   ( 2دقيقه )

ضبط صوت راروشن كرده وباپخش نوار قرآن دانش آموزان رابه اين مسئله هدايت كرده كه

مي خواهيم امروزبايكي ازكشورهاي همسايه ايران كه عرب زبان هستند آشناشويم .

ارائه درس   (20 دقيقه )

فعاليت معلم

فعاليت فراگيران

- باتوجه مطالب گفته شده درايجادانگيزه ازآنان

مي خواهيم كشورهاي عرب زبان رانام ببرند .

 

- باتوجه به نقشه كشورعراق رامشخص كنند و

مطالب كتاب رابه گروه داده وپس ازمطالعه آن

براي ديگر گروه ها توضيح دهند .

 

- تشويق گروه ها

-فعاليت هاي كتاب راپس ازمشورت باديگرگروه ها انجام دهند .

- پس ازمشورت درگروه كشورهارانام برده

وسپس هدايت مي شوند به درس جديد .

 

هرقسمت ازكتاب توسط يكي ازگزوه ها

مطالعه شده وبراي ديگرفراگيران توضيح

مي دهند .

 

 

بررسي گفته هاونوشته هاي ديگرفراگيران

 

 

 

 

جمع بندي (5دقيقه )

- به فراگيران فرصت داده مي شودكه پس ازمشورت مطالب خودرابه شرح ذيل دردفاترخود

بنويسند:

         - مطالبي كه دررابطه بااين درس مي دانستم .....................

         - مطالبي كه دراين درس آموختم ............................

         - چيزي كه مايلم دررابطه بااين درس بيشتربدانم ....................

ارزشيابي تكميلي  (5دقيقه)

سوالات كه ازقبل آماده شده است دراختيارفراگيران قرارداده مي شود .

تعيين تكليف  (3دقيقه)

يكي ازتكاليف زيررابنابرعلاقه خود انجام دهند .نقشه برجسته عراق – تحقيق دررابطه با اماكن

مذهبي عراق – تحقيق دررابطه بامسائل سياسي عراق .

اختتام (2 دقيقه )

تصاويري ازاماكن مذهبي عراق نشان داده شود .

 

به نام خدا                                          طرح درس روزانه 

نام درس : جغرافیا       موضوع درس :   صنایع ایران       کلاس :   پنجم      شماره طرح درس :  5تعداد دانش آموزان :   40 نفر     نام معلم :           تاریخ اجرا :          نام مدرسه :           زمان :   50 دقیقه                                  

 

اهداف کلی

دانش آموزان در پایان درس :

1- صنعت را تعریف کنند

2تفاوت صنایع مادر با صنایع مصرفی را بیان کنند .

اهداف جزئی ورفتاری

1- فعالیت در کلاس را انجام دهند .

2- صنعت را تعریف کنند .

3- صنایع مادر را تعریف کنند .

4- چند نمونه از صنایع مصرفی را نام ببرند .

5- صنایع مادر را تعریف کنند .

6- صنایع مادر را نام ببرند .

7- تفاوت صنایع مادر را با صنایع مصرفی بیان کنند .

8- چند نمونه از موادی که از پتروشیمی به دست می آیند را ذکر کنند .

9- استان هایی که در آن ها صنایع مادر وجود دارند ، در نقشه مشخص کنند . 

وسایل مورد نیاز

 

کتاب ، نقشه ی پراکندگی صنایع مادر در ایران ، تصاویری از کارخانه های مختلف نظیر ماشین سازی ، ذوب آهن ، تولید مواد غذایی

روش تدریس

سخنرانی ، نمایشی ، پرسش و پاسخ

زمان

قبل از شروع تدریس

سلام واحوال پرسی ، حضور وغیاب ،‌بررسی وضع روحی وجسمی دانش آموزان ، بررسی تکالیف و کار عملی 

 

3 دقیقه

ارزشیابی تشخیصی

1- مهم ترین منابع گاز ایران در کدام استان ها قرار دارند ؟

2- نام چهار استان که پالایشگاه دارن ، بگویید .

3- سوخت را تعریف کنید 

3 دقیقه

ارائه درس جدید

فعالیت های معلم

ابتدا یکی از دانش آموزان متن درس را یک بار

می خواندسپس ازدانش آموزان پرسیده می شود که :

- آیا می دانید برای تولید میز و صندلی به کدام مواد اولیه نیاز داریم ؟

- صنعت را تعریف کنید 

- چند نونه از صنایع مصرفی را نام ببرید

 

- صنایع مصرفی را تعریف کنید .

 

- صنایع مادر را تعریف کنید

 

- صنایع مادر در ایران را نام ببرید

- اولین کارخانه ی ذوب آهن ایران در کدام شهر ساخته شد ؟

- مواد مورد نیاز کارخانه ی ذوب آهن اصفهان از کوههای کدام شهر استخراج می شود ؟

- مواد اولیه صنایع پتروشیمی را نام ببرید

- از نفت و گاز چه مواد شیمیایی به دست می آید ؟

 

- مهم ترین وبزرگ ترین مجتمع پتروشیمی ایران در کجا قرار دارد ؟

- در کارخانه ماشین سازی چه ابزاری تولید می شود ؟

 

 

 فعالیت های نوآموزان   

 

 

- فرهاد : چوب وآهن

 

- حسین : مواد اولیه رابه کارخانه ببریم و با استفاده از ماشین ها به کالاهی دیگر تبدیل کنیم 

-علی :  پارچه ، کیف ، کفش ، کمپوت سازی ،         کاغذ سازی

-  محمد : صنایعی که ما آن ها را به طور مستقیم مصرف می کنیم

- امیر : صنایعی که به طور مستقیم مصرف نمی شود بلکه از آن ها در کارخانه های دیگر استفاده می شود .

- سینا : ذوب آهن ، ماشین سازی ، پتروشیمی

 

- رضا : اصفهان

- اکبر : کوههای یزد

 

- جابر : نفت وگاز

- وحید : رنگ ، پلاستیک ، پودر شوینده ، کود شیمیایی ، چسب

- محمود : بندر امام خمینی

 

- میلاد : ماشین آلات وابزار ، دیگ بخار ، جرثقیل

35 دقیقه

جمع بندی مطالب

پس صنعت یعنی این که مواد اولیه را در کارخانه با استفاده از ماشین ها به کالاهای مورد استفاده تبدیل کنیم .

تفاوت صنایع مادر با صنایع مصرفی در این است که صنایع مصرفی مستقیم به مصرف می رسند ولی صنایع مادر در کارخانه به مواد دیگر تبدیل می شوند . صنایع مادر عبارتند از ماشین سازی ، ذوب آهن و پتروشیمی

4 دقیقه

 ارزشیابی تکمیلی

1- تفاوت صنایع ماد وصنایع مصرفی را بیان کنید

2- صنایع مادر را نام ببرید

3- دو شهر بزرگ ایران که صنایع زیادی را در خود جای داده است ، نام ببرید

4- مواد اولیه صنایع پتروشیمی را بگویید

3 دقیقه

 

ارزشیابی پایانی

فعالیت در کلاس را تکمیل نمایند

چند پرسش از متن درس طرح نموده وپاسخ آن ها را بنویسند  

نقشه ی مربوط به پراکندگی صنایع مادر  در ایران را رسم کنند

2 دقیقه

 

 



تاريخ : یکشنبه 1388/05/04 | 11:55 قبل از ظهر | نویسنده : مصطفی راد |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.